Cum am ajuns sa studiez in Berlin?

Einstein: “Nu-ti face griji in privinta dificultatilor intampinate la matematica. Te pot asigura ca ale mele sunt si mari.”

M-am hotarat relativ tarziu sa plec in Germania la studii. Cu toate ca anul 2007 inaugurat prin intrarea Romaniei in Uniunea Europeana m-a prins chiar in anul intai de facultate, nu am profitat de oportunitatile oferite de acest eveniment pe perioada studiilor universitare de licenta si anume sa aplic prin programul Erasmus. Mi-am dorit in cateva randuri, dar am renuntat din start, considerand ca nu aveam note destul de mari ori ca mi se cereau prea multe documente.

La inceputul lui 2010, dupa aproape 4 ani de studiu la ASE, ma simteam tot mai dezamagita de calitatea cursului de masterat pe care il frecventam la Facultatea de Relatii Economice Internationale si de perspectivele existente la finalul masterului. Pe langa aceasta, lucrand in outsourcing pentru o companie germana, imi demonstrase ca desi, teoretic, invatam limba germana deja de peste 9 ani, practic nu ma descurcam deloc pe cat de bine ar fi trebuit. Fiind nevoita sa vorbesc zilnic la telefon cu clientii companiei, am realizat ca de abia intelegeam ce mi se spunea, ca sa nu mai mentionez ca imi era foarte greu sa ma exprim, fiind obisnuita din scoala mai mult sa citesc sau sa ma axez pe exercitii de gramatica.

Cum situatia in Romania nu era foarte roz si diploma de la ASE nu ma facea sa ies prea mult in evidenta, m-am hotarat sa imi incerc norocul si sa aplic la un program de masterat in Germania. Intentia exista inca din anul precedent cand participasem la o prezentare a DAAD (Serviciul German de Schimburi Academice), unde aflasem ca existau destule programe cu predare in limba engleza iar taxele de studiu erau relativ mici (la universitatile de state costurile majoritatii programelor se incadreaza intre 250-650 €).

Pentru cei care sunt interesati sa studieze in Germania, le recomand in primul rand sa acceseze site-ul german al DAADAcolo am putut cauta prin toate programele disponibile in tara, gasind in final 3-4 programe care mi se potriveau. Site-ul este unul foarte bine conceput, usor de utilizat si mereu actualizat. Informatiile esentiale: cursurile oferite, cerinte, datele aplicarii, perioada de studiu, nivelul taxelor, posibilitati de a munci, toate acestea se afla pe site, astfel nefiind nevoit sa accesezi de fiecare data site-ul facultatii respective pentru asemenea detalii preliminare.

Cladirea principala a Universitatii Humboldt

In acest mod, am dat peste programul Master in British Studies de la Berlin, care atragea prin faptul ca era  unul interdisciplinar:

– in semestrul I sunt predate notiuni de baza din mai multe domenii: drept, politica, economie si istorie pe de o parte, si literatura si cultura britanica in linii mari

– in semestrul II urmeaza specializarea in una din cele doua optiuni disponibile:

  • economie, drept si politica
  • studii culturale, media si management cultural.

-semestrul III este dedicat ori unui stagiu de 6 luni ori pentru doua stagii de practica la companii britanice

– semestrul IV este alocat in intregime scrierii lucrarii de dizertatie.

Datorita aspectului interdisciplinar al masterului, nu existau cerinte referitoare la domeniul in care ai studiat anterior, ci doar interesul pentru Regatul Unit si, desigur, cunostinte solide de limba engleza. Cu toate acestea, o mare parte din cei acceptati in acest program erau licentiata ori in studii lingvistice ori in studii culturale, dar pe langa acestia, puteai intalni si licentiati din domeniul economic, politic, social sau istoric.

Spre deosebire de alte programe de masterat pe care le-am avut in vizor in cautarea locului potrivit, pentru a fi acceptat la acest program era nevoie sa treci de un interviu, care se putea efectua pe internet in cazul celor din afara Germaniei.

Pentru cei interesati de ce anume contine o aplicatie la un master in Germania, poate urmatoarea lista le va fi utila. Documentele necesare aplicatiei au fost destul de multe si acestea sunt, in general, aceleasi pentru aproape orice tip de program:

– traducere legalizata dupa diploma de capacitate

– traducere legalizata dupa diploma de bacalaureat

– fisa cu rezultatele din liceu (eventual si din gimnaziu),

– certificat de limba engleza (sau limba in care se va preda). In cazul limbii engleze, de obicei se cere unul din urmatoarele certificate: IELTS, Toefl, Cambridge Certificate in Advanced English (CAE) sau Certificate of Proficiency in English

– 1 sau 2 scrisori de recomandare

– scrisoare de intentie

Recomandarea mea principala pentru cei care se gandesc sa aplice la studii in strainatate, indiferent unde anume, este sa isi pregateasca scrisoarea de intentie cu cea mai mare atentie: sa nu fie prea lunga, sa fie coerenta si cursiva si, mai ales, sa fie cat mai persuasiva, dar fara sa se exagereze.

Pentru cei care se gandesc sa trimita aplicatii la mai multe facultati, nu dati copy-paste pur si simplu, ci analizati continutul fiecarei scrisori in parte si verificati daca ce ati scris se potriveste cu cerintele programului respectiv. Superficialitatea nu isi are locul aici, mai ales daca va ganditi la cat costa toate traducerile si legalizarile necesare pentru a intocmi dosarul.

Foarte important si chiar util este sa ii contactati pe cei de la facultate in avans pentru a clarifica daca ati inteles exact ce acte sunt necesare sau sa puneti orice alta intrebare aveti legata de programul ales. Acestia – cel putin, asa s-a intamplat in cazul meu cu trei facultati diferite – va vor raspunde in maximum 2 saptamani (depinde si de perioada anului in care scrieti, daca sunt in concediu etc). Daca nu raspund in scris, incercati sa ii sunati. Mai bine sa lamuriti problema decat sa va treziti ca ati fost refuzat din cauza unei neintelegeri.

“Intrebarea este prea buna pentru a se irosi un raspuns pe ea”

Per total, nu este atat de dificil sa fii acceptat la studii in strainatate pe cat ar parea la prima vedere. Desigur ca un raspuns pozitiv depinde de multi factori: restul candidatilor, masura in care cei de la facultate considera ca se potriveste programul cu ce ati studiat anterior, nivelul notelor. In final as adauga ca este mai bine sa incerci, chiar daca nu iti reuseste, decat sa nu fi incercat deloc.

  

2 thoughts on “Cum am ajuns sa studiez in Berlin?

  1. Pingback: Germany: Should I stay or should I go? | jurnal berlinez

  2. Pingback: Cât de greu e să studiezi în Germania? Part I | jurnal berlinez

Leave a Reply

